måndag 25 oktober 2010

magasin36.


Igår kollade vi in inredningsbutiken Magasin 36 och dess bakomvarande lokaler (gamla Höganäs Saltglaserat), vilka jag blivit tipsad om av min vän Louise. Jag blev helt tagen av stället och hade svårt att lämna.. Vilken miljö! Så mycket historia, så många coola kontraster, så många fina detaljer, och så oerhört vackert och varsamt det nu renoveras. Lokalerna ska i framtiden bli deltidsboende, fotostudios och showroom för diverse artister och inredningsföretag. I bottenvåningen finns butiken med den ena hänförande möbeln efter den andra. Här finns en blandning av nytt och gammalt, fint och lite crazy, stort som litet. Något för alla skulle jag vilja säga. Ägaren berättade bland annat om en 3,5m lång uppstoppad krokodil som är på väg in i butiken! Den kanske inte skulle passa i vilket hem som helst och är nog inte så lättsåld, men den är ett bra exempel på det som särskiljer Magasin 36 från den mängd "shabby chique" butiker som ploppar upp här och där. Precis så som ägaren vill ha det och precis det som målet med butiken är! Och det är just det; det unika tillsammans med en sagolik miljö, som gör att jag rekommenderar er ett besök här! Jag kommer med spänning följa Magasin 36 och se hur det utvecklas framöver. (Helsingborgs Dagblad hade ett reportage tidigt i projektet, läs här.)

Louise har tagit många fina foton på platsen vilka du kan hitta på hennes två bloggar här, här, samt här.

foto: Johanna Vighagen Sten

2 kommentarer:

  1. Och du inspirerar mig!

    Jag trivs här som fisken i vattnet,

    Ses!
    Annaleena

    SvaraRadera
  2. Vilket ställe det är!! Håller med om att det ska bli kul att följa! TUR att jag har släktingar i Helsingborg!:)
    Kul att hitta till din inspirerande blogg!

    Hälsningar Milla

    SvaraRadera

Tack fina du, för ditt besök på min blogg! / Thank you sweetie, for visiting my blogg!